We zij allemaal bekend met het feit dat een goede werk- privé balans essentieel is voor het goed functioneren van onze medewerkers. Maar wat als de privé situatie nu niet in balans is? Denk hierbij aan een scheiding, overlijden van een naaste, financiële problemen, huiselijk geweld, etc. Een medewerker kan dit vaak lang ‘onder de radar’ houden. Echter, er komt een moment dat de spanningen hem/ haar teveel worden en dit tot uiting komt op een wijze waar werkgevers vaak ook hinder van ondervinden; verzuim, slecht functioneren, minder betrokken en ga zo maar door. Acties worden dan genomen, maar dan is eigenlijk de spreekwoordelijke ‘emmer al overlopen’ en zijn we te laat: het kwaad is al geschied. Zoals met zoveel zaken is het dus fijner als we deze zaken tijdig signaleren zodat we gepaste acties kunnen ondernemen. Maar wat zijn de signalen om deze problematiek tijdig te herkennen en wat willen/kunnen/ moeten we hier als werkgever mee?

 

Merel van der Spoel, psycholoog en werkcoach, werkzaam bij Tim Letselrevalidatie, heeft ervaring op dit gebied. Aan de hand van voorbeelden die zij in haar jarenlange ervaring heeft opgedaan kan zij ons praktische handvatten geven om hiermee aan de slag te gaan.